tisdag 30 oktober 2007

Härlig hund helg

I helgen så träffade jag och Chaplin våra vänner Martina, Enzo och Gizmo för att träna viltspår med grabbarna. Jag som inte är så insatt i detta fick en massa tips och hjälp från martina. Chaplin gjorde riktigt bra ifrån sig tyckte jag för att vara första gången.

I lördags fick han gå två stycken spår ett som fick ligga en längre stund och ett annat som han fick kolla på när Martina gick ut det. Han tog bägge spåren bra men frågade väldigt mycket vad han skulle göra. Så vi fick hjälpa honom lite på traven. han blev jätte stolt när han hittade klöven i slutet och sprang omkring med den och var så söt så. Det andra spåret vi gick så såg Chaplin en massa spöken i skogen och tyckte att det var lite otäckt samt att hans tokiga matte inte hade koll på sig själv riktigt och snubbla till så det blev ett ryck i linan och då ville han inte mer, men efter lite pepp från både mig och Martina så spårande han klart och hittade klöven. Vi gick en liten promenad efteråt med killarna så de fick busa av sig lite och det var så kul att se Enzo och Chaplin funkade så bra ihop, de busade som tokar och Gizmo var ju självklart med han med och busade loss. Härliga killar vi har =)

I söndags så la vi ett spår till Chaplin och innan Martina gick ut det så fick Chaplin busa lite med skanken och även då kolla på när Matrina la ut det. Innan vi la spåret till Chaplin så hade Martina lagt två stycken norska spår till sina killar, det är ju lite annorlunda mot de svenska och det är kul och se skillnanden. Efter det så fikade vi lite innan vi gick spåret med Chaplin. Martina hade tagit med sig mackor och varm oboy =) det var supergott =)

Chaplin spårade mycket bättre denna dagen även om han tyckte det var lite otäckt då en kille körde med sin moppe på ett fält inte så långt bort från skogen. Men han jobbade på bra och hittade efter ett tag skanken. Sen så gick jag med Martina när hon gick sina spår med hennes killar och det är så kul och se när de jobbar och hur kul de tycker att det är. efter att de gått spåren så fick killarna ligga och tugga i sig skankarna. Enzo och Gízmo var supersnabba medans Chaplin tog det lite lugnare då det var första gången han åt skank och han fick inte äta upp hela då jag inte ville att han skulle bli dålig i magen. Vi gick en promenad med killarna över ängarna som avslutning och det var en helt underbar höstdag så vi ville nästan inte packa in oss i bilen igen för att åka därifrån.

Fick en liten present av martina i söndags en pipa så vi kan ha den i jakt träningen jag och Chaplin. Så nu känner jag mig som en riktig retriverägare =) Tack vännen för en otroligt härlig helg!

Bilder från helgen kommer upp ikväll..

Igår så åkte jag och Chaplin hem till Örebro igen, han skötte sig som en ängel på tåget och sov hela resan hem. Var verkligen kul att träffa Loke igen, hade saknat honom som tusan när vi var borta. Han var jätte glad att se oss också och var så kelsjuk hela kvällen. Dock däckade jag på soffan igår kväll med feber och sov bort nästan hela kvällen. Var inte speciellt social med min sambo men blev ordentligt ompysslad av honom och han var jätte go och tog hand om hundarna hela kvällen.

Nu ska jag inta soffläge en stund innan jag och hundarna ska ut på en promenad.

Inga kommentarer: