måndag 5 november 2007

Sök, stoppsignal & apportering


Det är vad vi har hittat på idag. Långpromenaden imorse blev endast mellanlång då jag inte ätit frukost innan vi gick ut och kände att hungern gjorde sig påmind. Men på den promenaden så tränade jag och Chaplin på stoppsignalen. Det gick jätte bra idag och vi körde på lite längre avstånd än igår och det känns som att vi är på rätt väg. Det är ju som sagt väldigt nytt för mig men tar det lugnt och stressar inte utan det får ta den tid det tar innan det sitter.
Ebbas husse är sjuk så jag erbjöd mig att ta ut henne på en långpromenad med grabbarna på eftermiddagen så att han slapp tänka på det. Hon är rätt så söt den lilla brunvita tjejen och hon var jätte glad över att få springa ihop med mina killar och busa. Vi var ute i över en timme och gick och när vi närmade oss parken så ringde jag Patrik och bad honom komma ut med lite dummies så han kunde slänga ut ett sök till Chaplin. Han fick sitta och kolla när husse slängde ut 5 st dummies och nu verkar det som poletten trillat ner. För han sökte med motivation och hade en bra fart och var väldigt nogrann. Nästa gång så ska vi testa att han inte får se när husse slänger ut dummies för det känns som att han inte behöver den motivationen. Ska iaf testa och se vad han gör då. Det blev lite svårt för honom då husse hade slängt två stycken väldigt nära varann och han då bytte vilket verkligen är AJABAJA! Pratade med mamma när vi kommit in och fick ett par tips på hur vi ska lägga upp det till nästa gång. Hon sa också att en gång är ingen gång men han får inte få chansen till att byta igen. Det är en hel del att tänka på men det är verkligen superkul och träna detta. Får se till att ta det lugnt och varsamt och inte gå för fort fram här heller.
Ska träna mycket stadga och passivitet också då det verkligen är jätteviktigt så att han inte knallar eller börjar pipa.
Prövade med Ebba också för att se hur hon skulle reagera eftersom hon har lite labbe i sig =) Men hon tyckte inte alls det var någe kul utan kollade bara om hennes husse skulle dyka upp någon stans. Ska nog testa med henne någon mer gång då hon är rätt härlig att jobba med. Men får vara försiktig med henne då hon är rätt så vek och då är det bäst att det bara blir positivt hela vägen. Vi ska även pröva viltspår med henne och se om det är något för den lilla damen. Även om Stefan kanske inte kommer tävla i det med henne så är det ju bra aktivering för den lilla damen.
Har nyss avslutat ett träningspass med Loke och apporten och JÄVLAR vad bra det gick idag. Han satt i position och tog apporten och höll den riktigt bra, det här kommer vi att fixa till tävlingen ska ni se. Men sen så kan ju allt hända på tävling men ska se till att vi är bra förberedda och nu ser jag verkligen fram emot tävlingen. Han är bra duktig min knäppis till hund =)
Imorgon är det dags att återgå till jobbet och det känns konstigt, är nästan 3 veckor sen jag var där senast om man räknar med ledigheten och sjukeriet förra veckan. jag är mycket bättre nu, hostar inte alls lika mycket och näsan rinner nästan inte alls så det är skönt. Är med blandande känslor som jag ska tillbaka imorgon. har verkligen varit skönt att vara hemma med hundarna och bara myst och haft det kul, men samtidigt så måste man ju ut och tjäna lite pengar så man kan hitta på en massa roligt tillsammans med dom. Det blir säkert jätte bra när jag väl kommer dit imorgon. Men först så ska jag ju till vetten med lilleman och jag hoppas att vi kan få något som hjälper mot hans kliande.

Inga kommentarer: