tisdag 6 november 2007

Veterinärbesök

Imorse så bar det av till veterinären med Chaplin för att se vad det var som kliade så mycket på honom. Han kollade igenom honom och kunde snabbt konstatera att det är rävskabb min lilla grabb har. Så han fick en spruta med Ivomec och vi ska tillbaka om en vecka för att få en andra spruta. Skönt att veta vad det är och att det går att behandla. Frågade om Loke och Ebba också behöver behandlas men skulle ha dom under uppsikt och det är inte alls säkert att de är drabbade av det, så vi får hoppas på att de inte blivit smittade de också.

När jag ändå var där så hörde jag mig för lite om att spruta Loke med hormoner (kemisk kastration) för att höra vad han tyckte om det, hur ofta det behövs göras och hur mkt det kostar och lite så. Eftersom att jag har Loke på halv foder så kan jag ju inte kastrera honom men har fått tillåtelse att få spruta honom av uppfödaren. Han sa att det behövs göras var tredje månad för att det ska bli så bra som möjligt och det var inte så dyrt som jag trodde det skulle vara utan kommer gå på mellan 250-300 kronor. Så nu ska jag fundera lite till på detta innan jag bestämmer mig, men kunde ta med honom när jag ska tillbaka med Chaplin om jag bestämde mig för att göra det. Skulle kunna tänka mig att testa det och se hur han beter sig efter det. Eftersom denna tikbesatthet han har inte är kul för nån av oss längre. Men som sagt ska fundera både en och två gånger innan jag bestämmer mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nemen har stackars grabben åkt på skabb :( Bra att du vet vad det är nu i varje fall, hoppas att de andra inte blivit smittade!
Tikbesatta hanar är inte roliga att ha och göra med, synd att du inte bara kan kastrera honom, uppfödaren verkar ju ändå inte intresserad? Jaja, hoppas ni haft en bra dag :)
Kram Ylva och bissvargarna