torsdag 6 september 2007

Äntligen agilityträning

Igår och idag har jag varit ledig och det känns skönt att ha två lediga dagar för att ladda upp för jobbhelgen som börjar imorgon.

Igår så tog vi det bara lugnt och njöt av det fina vädret. John var hemma från skolan igår också så vi var ute med hundarna och lät dem busa en massa. De hade det riktigt roligt och Loke var med på noterna ganska mycket. Kul att se =) John kom över hit på eftermiddagen och stannade hela kvällen, vi åt lite mat och umgicks och det var mysigt. Hans pappa har varit på kurs med jobbet så han har ätit hemma hos oss hela veckan. Igår kom han hem igen och jag kan gissa att både Ebba och John blev glada över det.


Idag så åkte jag och John upp till klubben med alla tre hundarna för att köra lite agility. det var första gången för både John och Ebba. Loke var helt överlycklig för att få köra agility igen och likaså hans matte =) Vi började med slalomet då det är våran största svaghet, körde först hela med 12 portar men då slarvade han en hel del. Innan vårat uppehåll så sa jag slalom hela vägen i slalomet och det funkade inte alls idag och ska jag vara ärlig så funkade det inte speciellt bra då heller. men idag så sa jag kör hela tiden efter att jag sagt slalom och det funkade mycket bättre han fick världens fart och det var jättekul att se. Körde ett par gånger med bara fyra portar och sen la jag till en pinne allt eftersom han tagit slalomet. det gick jätte bra och när vi körde sista gången så hade jag kommit upp i 8 eller 9 portar och han hade bra fart och sug genom hela slalomet. Det var jätte kul att se och nu så ska jag anmäla till en tävling i slutet på september och det ska bli kul och tävla igen. Ska upp minst en gång i veckan nu för att träna. Kändes riktigt bra efter dagens träningspass. Han strulade lite på slutet men jag gav inte upp utan körde på tills det blev rätt och sen så avslutade vi med en massa beröm och rolig belöning.


Vi tränade ock lite på kontakt fälten och där måste jag träna mer för jag har slarvat som bara den med hans träning där men det kommer att sitta till slut är bara att träna på. Ville inte köra med honom för mycket eftersom att han inte har tränat på så länge och det var inte så länge sen han blev frisk.


John hade fullt upp med Ebba som inte är så van vid att vara med på klubben och hon ville fram till alla hundarna som var där. John hade först ingen lust att köra något med henne och då så skulle jag prova med det var svårt, jag och Emma med Figo och Indy kämpade med att få henne över ett hopphinder men hon ville inte alls när John satt en bit ifrån och kollade på. Så då fick han allt komma ner till plan för att köra med henne och då gick det betydligt bättre för henne. Ebba är en rätt så vek hund och tyckte att det var lite jobbigt med alla hundar runt omkring som skällde och pep. Men hon kunde koppla bort det en liten stund för att hoppa över hindret och det kommer nog att bli en liten agilitystjärna av henne med =) När de andra hade åkt hem så körde John lite mer med Ebba och då gick det mycket bättre. John kunde slappna av på ett helt annat sätt när det inte var en massa folk runt omkring. Ska släpa med mig honom upp lite oftare nu och allt eftersom så blir nog både John och Ebba säkrare på vad de ska göra.
John med Chaplin


Chaplin fick köra lite tunnelträning och det gick jätte bra. Han sprang igenom med världens fart och var så duktig så. Han är snabb som bara den och kommer bli jätte rolig att köra agility med. Han fick även busa med Matildas lilla Fia, vi gick ner på appelplan och släppte dom en bit bort så att de inte skulle störa de andra hundarna. Och de sprang som tokar, Chaplin såg jättestor ut brevid lilla Fia. Han fick även busa lite med Emmas flat Figo och det var kul att se, trodde inte att Chaplin var så stor när jag såg att Figo kom med Emma men när de väl kom brevid varann så var det inte så jättemycket som skilde i höjd på dom, han blir nog en riktigt stor pojke han. Nu är det en jätte trött valp jag har hemma och en minst lika trött Loke. Bägge två skötte sig jätte bra på bussen och låg ner och tog det lugnt. Även påvägen hem då det var ett gäng ungdomar som kom på bussen och förde ett jäkla liv, de tog det bara lugnt och då var jag superstolt över mina killar =) Bilderna nedan är på Chaplin och Figo och Fia när hon bara var 8 veckor (tagna i slutet av juni)



Nu ska jag ut med hundarna på en sista kissrunda innan det är dags att hoppa i säng.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul att det gick så bra att träna idag! Nu var det länge sedan man såg lille Chaplin och om han börjar närma sig Figo i storlek så har han minsann växt :)
Kram Ylva

Anonym sa...

Hej! Tackar så mycket :) Jo men jag kände det efter att ha tänkt en stund att det är nog den blåa jag faktiskt vill ha! Det ska nog bli bra, nu hoppas jag bara att jag får köpa den Blåa, men det känns rätt bra :)
Kram Ylva